wtorek, 7 stycznia 2014

scones - orkiszowe bułeczki z żurawiną

Trafiłam na ten przepis przez przypadek, szukając czegoś, już nawet nie pamiętam czego, w internecie. Wydał mi się na tyle prosty i szybki w wykonaniu, że postanowiłam spróbować. Oryginalny przepis (tu go znajdziecie) zawiera zwykłą mąkę, mleko oraz masło i jest z borówkami amerykańskimi. Ja oczywiście użyłam mąki orkiszowej jasnej, margaryny bezmlecznej i mleka migdałowego. Jako że styczeń to nie sezon na borówki, zamiast nich u mnie pojawiła się suszona żurawina. Bułeczki dość szybko wysychają, najlepsze są tego samego dnia, w którym zostały upieczone. Świetnie się sprawdzą jako słodki dodatek do popołudniowej herbaty lub kawy :)




SKŁADNIKI:
  • 2 szklanki mąki orkiszowej jasnej
  • 1/3 szklanki cukru 
  • opakowanie cukru wanilinowego
  • szczypta soli
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 85 g margaryny (dobrze schłodzonej jak na kruche ciasto), tym razem użyłam zielonej Palmy - wersji bez mleka
  • szklanka suszonej żurawiny (u mnie Sante)
  • jedno jajko
  • 1/4 szklanki mleka migdałowego Alpro
na kruszonkę:
  • 2 łyżeczki margaryny bezmlecznej
  • 1/4 szklanki mąki orkiszowej
  • 1/4 szklanki brązowego cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu

WYKONANIE:
Nagrzewamy piekarnik do 200 stopni. Przesiewamy mąkę i dodajemy do niej proszek do pieczenia, cukier, cukier wanilinowy oraz sól. Mieszamy. Dodajemy zimną margarynę pokrojoną w kostkę. Rozcieramy ją z mąką opuszkami palców, dosypujemy żurawinę, mieszamy, ma wyglądać jak na zdjęciach poniżej.



Jajko roztrzepujemy, dolewamy do niego mleko migdałowe. Dodajemy do suchych składników i mieszamy łyżką. W dłoniach formujemy kulkę. Spłaszczamy ją na posypanej odrobiną mąki stolnicy (u mnie zmieściło się na dużej drewnianej desce do krojenia).


Powstały placek kroimy na 8 części.


Trójkąciki przekładamy na wcześniej wysmarowana tłuszczem lub wyłożoną papierem do pieczenia blachę. Ja użyłam silikonowej maty do pieczenia. Kolejnym etapem jest przygotowanie kruszonki: mąkę mieszamy z brązowym cukrem, cynamonem - rozcieramy na drobne grudki z margaryną. Bułeczki posypujemy warstwą kruszonki (możemy ją delikatnie przycisnąć łyżeczką do ciasta, żeby się nie osypywała). Pieczemy ok 30 min. Gotowe studzimy w uchylonym piekarniku. Smacznego!




2 komentarze:

  1. Myślę, że nie ma problemu z tym, by zniknęły w ciągu jednego dnia. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wypróbowałam Twój przepis i jestem mega pozytywnie zaskoczona :). Żurawinę często dodaję do domowych wypieków oraz deserów. Ostatnio przyrządziłam z jej dodatkiem pyszne ciasto dyniowe wg przepisu z https://najlepszewkuchni.pl/. W przepisie znajduje się też biała czekolada, która świetnie komponuje się z całością i nadaje ciastu specyficzny smak.

    OdpowiedzUsuń