niedziela, 3 marca 2013

orkiszowe ciasto czekoladowe

Czarne ciacho z cytrynową nutką :) Rzadko robię czekoladowe ciasta, murzynki itp., w sumie to prawie wcale. To ciasto mnie zaintrygowało, bo jest na oliwie. Okazało się, że to świetny przepis, przede wszystkim szybki i prosty. Efekt końcowy był taki, że posmakowało i wielbicielom czekoladowych wypieków, i tym mniej rozsmakowanym w kakao.




TRIKI DLA ALERGIKA:
Ciasto nie zawiera mleka - to już duży plus, nie trzeba kombinować, podmieniać. Bazą przepisu jest oliwa z oliwek.

SKŁADNIKI:
  • 3/4 szklanki jasnej mąki orkiszowej
  • 1/2 szklanki kakao (użyłam kakao firmy Wawel)
  • 1 szklanka cukru
  • płaska łyżeczka cynamonu
  • 1/3 łyżeczki sody 
  • szczypta soli
  • skórka otarta z jednej dużej cytryny (dobrze umytej i sparzonej)
  • 4 jajka
  • 2/3 szklanki oliwy z oliwek
  • polewa czekoladowa (deserowa Dr. Oetker)
WYKONANIE:
W jednej misce łączymy ze sobą mąkę, kakao, cukier, cynamon, sodę, sól oraz otartą skórkę z cytryny. Dobrze mieszamy. W drugim naczyniu miksujemy na puszystą masę 4 jajka, dolewamy oliwę i miksujemy jeszcze ok. 3 min. Do jajeczno-oliwnej masy dosypujemy stopniowo suche składniki. Dobrze wymieszane ciasto wlewamy do wcześniej wysmarowanej margaryną i oprószonej tartą bułką żytnią formy - małej keksówki. Pieczemy godzinę w 180 stopniach. Ciasto po przestudzeniu polewamy polewą czekoladową, odstawiamy do całkowitego ostygnięcia. 


Przepis znalazłam tu: http://gotowaniecieszy.blox.pl/2011/02/Srodziemnomorskie-ciasto-czekoladowe-z-oliwa-i.html

9 komentarzy:

  1. zrobiłam :) wyszło trochę za suche. może ta godzina to trochę za długo? spróbowałabym następnym razem zmniejszyć czas pieczenia np do 50 minut :) dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis rewelacyjny! u mnie wyszło bardzo wilgotne, więc pewnie czas pieczenia zależy od piekarnika (dobrze jest sprawdzić pod koniec, czy ciasto jest już gotowe). Moi ciastożercy byli zachwyceni :)
    Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne, szybkie ciasto.... dzieciaki były zachwycone. Następnym razem podwoje porcje, bo mało dla nas było.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. To że już jest ciasto czekoladowe to mnie bardzo przekonuje :) Ogólnie lubię robić wypieki z https://basiazsercem.pl i staram się coś zrobić jeśli mam tylko czas. Nie jadłam jeszcze ciasta orkiszowego więc ciężko jest mi powiedzieć czy jest ono dobre czy nie. Jednak patrząc na te zdjęcia nie ma innego wyjścia jak tylko spróbować je zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny przepis :). Ciasto na zdjęciach przypomina mi jedno z moich ulubionych ciast - brownie. Ostatnio robiłam je po raz pierwszy z solonym karmelem, wg przepisu podanego na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/. Nawet nie sądziłam, że dodatek solonego karmelu podniesie znacznie walory smakowe ciasta. Polecam spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  7. hej! jakie wymiary keksówki?

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń