sobota, 4 stycznia 2014

keks orkiszowy

Co powiecie na keks z mąki orkiszowej, pięknie wyrastający, zawsze się udający, pachnący rumem prosto z Kuby? Polecam ten przepis nie tylko na święta, ale także na inne okazje. Znalazłam go 2 lata temu w jakimś bożonarodzeniowym dodatku Pani domu z przepisami i robiąc go po raz kolejny tylko się utwierdziłam w przekonaniu, że jak keks, to tylko według tej receptury :) Spróbujcie. Jako umilacz zimy do herbatki czy kawy - jak znalazł! 




SKŁADNIKI:
Zrobiłam z dwóch porcji - na 3 małe jednorazowe keksówki (Jan Niezbędny)
  • 4 szklanki mąki orkiszowej jasnej
  • opakowanie proszku do pieczenia (15 g)
  • szczypta soli
  • szczypta kurkumy
  • laska wanilii
  • 400 g margaryny bezmlecznej (w temperaturze pokojowej)
  • 1,5 szklanki cukru
  • 8 jajek
  • opakowanie mieszanki keksowej (Bakalland)
  • 1/3 szklanki rumu (Havana Club)
WYKONANIE:
Bakalie płuczemy i zalewamy rumem - odstawiamy na czas przygotowywania ciasta. Miksujemy miękkie masło z cukrem - ucieramy je na gładką masę. Dodajemy miąższ z laski wanilii oraz szczyptę kurkumy. Wbijamy kolejno po jednym jajku, cały czas miksując. Wsypujemy stopniowo mąkę wcześniej dobrze wymieszaną z proszkiem do pieczenia i solą. Miksujemy do gładkości. Na koniec dodajemy odsączone z rumu bakalie, mieszamy. Ciasto przelewamy do keksówek. Pieczemy ok. 75 min w temperaturze 180 stopni. Upieczony keks zostawiamy w uchylonym piekarniku do ostygnięcia. Możemy go posypać cukrem pudrem. 
Smacznego!






3 komentarze:

  1. a ja na to jak na lato (; uwielbiam keks, a mąkę orkiszową używam bardzo często. wygląda obłędnie!
    bardzo sympatyczny blog :)

    OdpowiedzUsuń
  2. czy orzechy też się moczy w rumie ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja orzechów w ogóle nie dodawałam. Jeśli chcesz użyć, najlepiej namocz na noc w wodzie.

    OdpowiedzUsuń