niedziela, 15 marca 2015

ciasto czekoladowe, bezglutenowe i bez jajek

Moja dieta zawęziła się z powodów zdrowotnych o kilka nowych składników. Powoli przestawiam siebie i swoje gotowanie, testuję, szukam rozwiązań. Pierwszy udany eksperyment idzie na tapetę. Wariacja na temat popularnego i lubianego czekoladowego ciasta orkiszowego. Tym razem w wersji bezglutenowej i bezjajecznej.


SKŁADNIKI:

  • 3/4 szklanki mąki gryczanej
  • pół szklanki kakao - u mnie czekolada oxicoa słodzona stewią
  • 3/4 szklanki cukru
  • pół łyżeczki sody oczyszczonej
  • skórka otarta z 1 cytryny
  • szczypta soli
  • 2 dojrzałe banany
  • 3/4 szklanki oliwy z oliwek lub oleju
WYKONANIE:
Suche składniki mieszamy ze sobą i dodajemy do nich startą skórkę z cytryny (wcześniej sparzonej i dobrze umytej). Banany rozgniatamy widelcem, wlewamy do nich olej i miksujemy na jednolitą masę. Do bananowej  części stopniowo wsypujemy suche składniki cały czas miksując. Ciasto wlewamy do małej keksówki i pieczemy godzinę w 180 stopniach. Smacznego!


16 komentarzy:

  1. Czy można zmniejszyć ilość oleju do około pół szklanki? 3/4 to dla mnie trochę za dużo ;) Kama

    OdpowiedzUsuń
  2. Możesz spróbować :) Choć olej nadaje temu ciastu puszystości... a w wersji bez jajek banany zapewne je dodatkowo "obciążają"

    OdpowiedzUsuń
  3. Mmm, wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja nie zakończyłam na domysłach. Zobaczyłam przepis,zachęcił mnie wygląd, więc upiekłam.
    Ciasto pycha
    Puszyste , lekkie i wilgotne.
    Polecam. :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja dodałam 1/3 szkl. cukru i 1/3 szkl. oleju i też wyszło bardzo słodkie bo banany są słodkie. jest pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszne! Zmniejszyłam jedynie ilość cukru i nie dodałam skórki z cytryny. Wyszło super i smakowało nawet sceptykom kochającym pszenną mąkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. czy mozna zamiast maki gryczanej dodac make kokosowa?

    OdpowiedzUsuń
  8. Z mąką kokosową bym nie ryzykowała - jest bardzo chłonna, ale zamiast gryczanej np. kukurydziana będzie ok

    OdpowiedzUsuń
  9. a czy mozna uzyc maki ryzowej lub skrobi ziemniaczanej albo obie wymieszac pol na pol

    OdpowiedzUsuń
  10. Moze byc zwykle jakao tzw z wiatrakiem?

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakoś czekolada kojarzy mi się z czymś kalorycznym więc ciężko mi się przyzwyczaić że takie ciasto może być bezglutenowe itp. Osobiście bardzo lubię robić muffinki czekoladowe z cukierkami z mieszanki wedlowskiej https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/przepis/muffinki-czekoladowe-z-cukierkami-z-mieszanki-wedlowskiej/ i jestem zdania, że taki przysmak to mogę zjeść o każdej porze dnia i nocy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawe rozwiązanie i muszę przyznać, że nie widziałam jeszcze takiego ciasta. U mnie praktycznie z przepisów https://basiazsercem.pl/ robię coś co zawiera mąkę, ponieważ bardzo lubię takie wypieki. Może jak się nadarzy okazja to spróbuję i takiego czegoś.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda bosko. Zamiast kakao dodałam rozpuszczoną, gorzka czekoladę ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. 28 yr old Structural Engineer Giles Foote, hailing from Drumheller enjoys watching movies like Baby... Secret of the Lost Legend and Scouting. Took a trip to Historic City of Sucre and drives a Oldsmobile F-88. tutaj jest jego komentarz

    OdpowiedzUsuń