środa, 6 lutego 2013

pączki z mąki orkiszowej

Ze względu na swoją alergię aż za dobrze wiem, co znaczy tłusty czwartek bez pączka. Przez dobrych kilka lat omijała mnie ta słodka przyjemność. W tym roku jednak powiedziałam "basta" :) Miałam ciut więcej czasu, może i chęci, i mobilizacji, więc spróbowałam zrobić pączki tak, żeby móc je spałaszować. Zainspirowałam się dawnym babcinym przepisem i ...udało się. Wyszły rewelacyjne!




TRIKI DLA ALERGIKA:
Mąkę pszenną zamieniłam na orkiszową jasną, zwykłe drożdże na suche (instant), masło na oliwę, a zamiast mleka krowiego użyłam napoju sojowego (naturalnego Alpro Soja).

SKŁADNIKI:
  • 1 kg mąki orkiszowej jasnej                            
  • 2 opakowania drożdży suchych instant
  • szczypta soli
  • 10 żółtek
  • czubata łyżka cukru
  • opakowanie cukru wanilinowego
  • 0,5 szklanki oliwy z oliwek
  • marmolada z róży
  • 0,5 l mleka sojowego
  • 5 kostek smalcu
  • kieliszek spirytusu
  • cukier puder do posypania
WYKONANIE:
Do dużego naczynia przesiewamy mąkę, dodajemy suche drożdże oraz sól, dobrze ze sobą mieszamy. Do drugiego naczynia wbijamy żółtka, łączymy je z cukrem oraz cukrem pudrem, miksujemy na gładką masę. Dodajemy żółtka do mąki, mieszamy. W garnuszku, na małym ogniu podgrzewamy mleko (ma być ciepłe, nie gorące). Wlewamy do ciasta, wyrabiamy, dodajemy lekko podgrzaną oliwę i wyrabiamy do momentu aż ciasto będzie dobrze odchodziło od dłoni. Tak wyrobione ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (na około godzinę).




Co teraz? Stolnicę posypujemy mąką, z wyrośniętego ciasta lepimy średniej wielkości kulki, spłaszczamy je, na środek kładziemy marmoladę i zalepiamy, formując ponownie kulkę. Odkładamy na stolnicę (zlepieniem do dołu), przykrywamy ściereczką i czekamy około 10-15 minut, aby jeszcze wyrosły. 




W międzyczasie w dużym garnku, na małym ogniu, rozpuszczamy smalec. Do rozgrzanego tłuszczu wlewamy kieliszek spirytusu. Pączki smażymy do zrumienienia. Po wyjęciu posypujemy cukrem pudrem. Smakowitego tłustego czwartku!






2 komentarze:

  1. Własnie dziś zrobiłam pączki z tego przepisu,no nie myslałam ,że będą takie pyszne. Już dawno moje kubki smakowe nie odczuwały takiej przyjemności.dzięki za przepis. Wreszcie i ja będe mogła od czasu do czasu pojeść pączków.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wyglądają jak z mąki orkiszowej

    OdpowiedzUsuń